Friday, April 03, 2015

Op weg naar Pasen

Nu we weer naar Pasen toegaan sta ik in het bijzonder weer even stil bij het kruis. Het kruis van Jezus. 
Dat kruis, dat machtige teken van vergeving en verlossing. Het wonder dat Hij voor ons heeft verricht is zo bijzonder. 

Jezus gaf zijn leven aan het kruis, hij leed daar voor ons, voor onze zonden, voor alles wat we verkeerd hebben gedaan en alles wat we in de toekomst nog verkeerd zullen doen. 

Het is niet te begrijpen wat een pijn, wat een lijden hij heeft ondergaan. Hij werd vernederd, veracht en bespot en toch ging Hij door met zijn Vaders plan, ondanks dat hij zelf liever had gehad dat het aan Hem voorbij zou gaan. Dan denk ik: ben ik ook zo gehoorzaam? Wil ik mijn leven echt geven aan deze God, aan Jezus. Ben ik bereid zover te gaan en mijn leven af te leggen, om het in Zijn handen te leggen en te zeggen: hier ben ik Heer, doe met mijn leven wat u wilt. Dat is nogal wat. 

Ik ben geneigd om steeds weer mijn eigen pad te volgen en te denken wat er in mijn straatje past en als dat dan ook nog eens vanuit een Christelijk oogpunt goed is, dan is dat toch goed genoeg? Nee, dat is het dus niet. 

Jezus zegt in Lucas 9 vers 23: wie mij wil volgen, moet zichzelf verloochenen, elke dag zijn kruis opnemen en mijn weg gaan. Want wie zijn leven wil redden, zal het verliezen, maar wie zijn leven om mij verliest, zal het redden. Als ik dat echt letterlijk neem dan moet ik meer doen dan alleen een Christelijk leven leiden. Dan zal ik moeten bidden wat Gods wil is en zal ik Zijn stem moeten leren verstaan en doen wat Hij mij zegt. Durf ik? Durft u?

No comments: