Sunday, February 05, 2006

Wat is er mis met oog om oog?

De spotprenten brengen heel wat mensenlevens in oproer. Mensen zijn boos, verontwaardigd, vragen zich af waar dat allemaal voor nodig is. Anderen zien het probleem niet, weten niet waar anderen zich druk om maken en vinden de plaatjes wel grappig.

Maar wat denken wij nu, als Nederlanders, als Christen van deze gebeurtenissen. Ik denk dat spotprenten moeten kunnen, maar wat betreft religie kun je maar beter voorzichtig zijn. Men had van tevoren kunnen bedenken dat de Islamitische beweging hier niet blij mee was en dat dit dus niet een heel verstandige zet zou zijn. Ik vraag me dan ook af wat de beweegreden is geweest van degenen die deze spotprenten hebben geplubliceerd.

Dat er dus mensen zijn, en vooral Islamieten zijn, die boos zijn om deze prenten, die niet blij zijn met deze manier van denken over hun godsdienst kan ik me goed indenken. Maar dat deze boosheid omslaat in haat Antisemitisme, daar kan ik niet bij. Waarom zou hier niet de oog om oog, tand om tand strategie gebruikt worden? Waarom worden de Denen niet teruggepakt op wat ze hebben gedaan? Geen gemakkelijk doelwit? Geen mensen om mee te spotten? Te onbekend voor de mensheid? Wie zal het zeggen.

Één ding is zeker, ze hebben niet gelezen wat de (voor hun) profeet Jezus heeft gezegd: 'Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen' (Lucas 6:29). Dit zinnetje hebben ze zeker niet in de Koran? Of ze hebben hem vergeten te lezen. Want wat ik zie is pure haat en in die haat moet kwaad met kwaad worden vergolden. Wat Jezus ons leert is dat we dus zeker geen kwaad met kwaad moeten vergelden. We moeten juist vergeven. Maar ook wij als Christenen zijn vaak vergeten hoe we moeten vergeven. Alles wat we in dit geval kunnen doen is bidden...

No comments: